Marketing en communicatie

Vanuit mijn bevoegdheid marketing en communicatie is het eerste plaats vooral de bedoeling om al onze Antwerpenaren te bereiken én te informeren. Vanuit de informatieplicht en met oog voor  de verschillende doelgroepen van de stad Antwerpen willen we een efficiënte en kwalitatieve pers- en influencerwerking, crisiscommunicatie en perswoordvoerderschap garanderen. Dit voor zowel interne en externe partners met als doel een maximaal bereik zowel bij onze bewoners, als bij onze bedrijven en bij onze bezoekers. We willen ons als stad ook onderscheiden in de manier waarop we communiceren. Met campagnes zoals de Winter in Antwerpen, de communicatiecampagne rond De Grote Verbinding of de jaarlijkse verkeerscampagne zetten we onze stad op een originele en markante manier in de kijker bij al onze doelgroepen. Hierbij streven we ernaar om maximaal digitaal te communiceren én iedereen mee te krijgen op de digitale trein.

Binnen de bestuursperiode 2019–2024 stelt stad Antwerpen zich tot doel om een onderscheidende merkstrategie uit te bouwen. Wanneer we het over een merkstrategie hebben, bedoelen we vooral een duidelijke ambitie over de dingen die we doen, voor wie we dat doen en de uitgangspunten die daaruit voortkomen voor alle communicatie. Het is de onderbouw voor alle stedelijke projecten en het geeft basisprincipes voor onze communicatie hierover.

Onder marketing en communicatie valt ook het Stadsmarketingsfonds met als doel Antwerpen zo veel mogelijk nationaal en internationaal op de kaart zetten. Hierbij proberen we ook projecten van anderen die in lijn liggen met de stadsbrede merkstrategie te stimuleren en financieel te ondersteunen.