Marketing en communicatie 29 april 2020

Stad Antwerpen werkt voortaan samen met zes communicatiebureaus, Lucy wordt lead agency

Dat is het gevolg van een openbare aanbesteding met bijhorende strategische aanbeveling en creatieve vertaling. Lucy zal de volgende vier jaar samen met de dienst marketing en communicatie van de stad Antwerpen verantwoordelijk zijn voor de strategie en het uitrollen van de citymarketing en sensibiliserende campagnes naar uiteenlopende doelgroepen. “Antwerpen staat voor een reeks complexe uitdagingen de komende jaren. Denk maar aan mobiliteit, inburgering, ondernemen, superdiversiteit, … Het is dus belangrijk dat we die complexe thema’s op een heldere, impactvolle en consistente manier bij onze burgers, bezoekers, studenten en ondernemers kunnen brengen. De manier van werken en de voorstellen van Lucy sluiten hier perfect bij aan,” zegt Claude Marinower, schepen voor communicatie en marketing van de stad Antwerpen. Ter herinnering, Lucy was al verantwoordelijk voor de branding en communicatie van ‘De Grote Verbinding’.  Lucy zal per jaar zeven tot acht campagnes maken, van strategie over crea tot productie.

Daarnaast zal stad Antwerpen beroep doen op vijf uitvoerende campagnebureaus voor specifieke projecten. In de selectie een paar ervaren rotten, aangevuld met veel fris en jong talent – de beste garantie op een nooit-opdrogende stroom ideeën en creativiteit. De namen van de vijf: Dift, Done by Friday, Shtick, The Other Agency en viaVictor“Onze vijf bureaus kwamen als sterksten uit een druk gesolliciteerde aanbesteding. Als het vandaag mocht, dan gaven we elkaar daarvoor alvast schouderklopjes en high fives. Voorlopig blijft het echter bij knipogen, virtuele kennismakingen en volop klaarstomen om van start te gaan zodra het kan,” claimt Matthias Debruyn van viaVictor. Bert Pieters van DIFT vult aan: “Wij zijn eigenlijk een Gents bureau. Al moeten we dat meteen nuanceren: op 1 april (no kidding) zou ons kantoor in Antwerpen open gaan – voorlopig dus nog even niet en blijven we nog aan de andere kant werken. Ik krijg de parkingecht niet over mijn lippen, sorry.”

Kenny Timmermans en Sven Boelpaep werken al langer vanuit Antwerpen zelf: “Voor ons is het enorm motiverend om te zien dat we in die vier korte jaren Done by Friday niet alleen het vertrouwen van onze vaste klanten gewonnen hebben, maar dat we samen met 4 andere toppers door “de schoenste Stad van ‘t land” gekozen werden om haar communicatie te voeren.” En Shtick? “Ten huize Shtick — momenteel enkel bewoond door lege bureaustoelen en een collectie planten — wordt eveneens enthousiast gereageerd,” aldus Yves Hellemans en Lev Detrez. “Ons 8-koppig team is helemaal klaar om alles waar te maken wat we in ons pittig dossier beloofd hebben!”

“Het is een prachtige kans voor een agentschap in Antwerpen om mee te mogen bouwen aan het reeds sterke imago van onze geliefde thuisstad,” zegt Daphné Vandycke (client service director by The Other Agency) tot slot. “We kijken er naar uit om er samen een nog sterker merk van te maken en de inwoners meer dan ooit te verbinden dankzij straffe communicatie.”

Info: pub.be