Marketing 22 juni 2020

Stadsmarketingfonds ondersteunt nieuwe webserie ‘brak’ met 50.000 euro

Met het stadsmarketingfonds ondersteunt de stad projecten uit de samenleving die bijdragen aan de promotie van Antwerpen. Het college besliste om de webserie ‘brak’ 50.000 euro uit dat fonds toe te kennen.

Met het stadsmarketingfonds ondersteunt de stad Antwerpen organisaties met een interessant project dat kan bijdragen aan het imago van de stad. Gezamenlijk engagement is daarbij het uitgangspunt. Alle organisaties, zowel uit Antwerpen als daarbuiten, kunnen een project indienen. Dat gaat van evenementen en communicatie-initiatieven tot congressen. De geselecteerde projecten komen in aanmerking voor financiële steun.

Eigenzinnige webreeks

Het college besliste om 50.000 euro uit het fonds toe te kennen aan ‘brak’, een eigenzinnige tragikomische webreeks van 12 keer 8 minuten. In het buitenland zijn webreeksen al enkele jaren aan een stevige opmars en succesparcours bezig. Vlaanderen volgt nu stilaan ook deze tendens, met ‘brak’ als één van de eerste webseries. De opnames, die begin juli starten en 25 draaidagen beslaan, zullen volledig plaatsvinden in Antwerpen.

Schepen voor marketing Claude Marinower is enthousiast: “Een van de eerste webseries in Vlaanderen wordt opgenomen in Antwerpen, fantastisch toch? Wij zijn erg blij dat de producenten onze stad kiezen als decor voor hun webreeks. Naast het eigenzinnige karakter van de reeks die Antwerpen als hippe en jonge stad op de kaart zet, is ook de marketingcampagne rond de serie erg vernieuwend. Onze stad en haar lokale ondernemers worden meegenomen in de webserie, maar ook in de online campagne die daarnaast loopt.” 

De serie werd bedacht en geschreven door Antwerpenaar Joke De Bruyn samen met Charlie Dewulf, die ook de regie op zich zal nemen. Het verhaal heeft een uitgesproken en frisse stedelijke vibe en speelt zich volledig af in Antwerpen. Tal van plaatsen worden op een organische manier verwerkt in de scenario’s en maken op die manier deel uit van het DNA van het verhaal, dat gaat over een groep hechte vriendinnen en de plekken in de stad waar zij het liefst vertoeven. Zo worden heel wat bestaande locaties, lokale handelaars en evenementen op een aantrekkelijke en frisse manier in de kijker gezet. De serie laat diversiteit en inclusiviteit op een authentieke manier aan bod komen, met een focus op relaties, vriendschappen en onzekerheden waar álle jonge vrouwen zich in kunnen herkennen.

Lize Lefaible van productiehuis Potemkino: “Met ‘brak’ brengen we een ambitieuze webserie met een uitgesproken identiteit, relevantie en de nodige portie humor, gemaakt door een jonge en getalenteerde ploeg!”

Online campagne

‘brak’ wordt geproduceerd door Potemkino en wordt behalve door het Antwerpse stadsmarketingfonds ook gesteund door DPG Media, het Vlaams Audiovisueel Fonds en de Belgische tax shelter via Taxshelter.be. De aanloop naar de reeks kan nu al gevolgd worden op Instagram: https://www.instagram.com/brak.official_/.

Samen met ambassadeurs, lokale handelaars, ondernemers en influencers wordt een online campagne uitgewerkt, waarbij ook de stad Antwerpen onder de aandacht wordt gebracht. Zo wordt er een samenwerking op poten gezet met Antwerpse spelers, die een extra duwtje in de rug krijgen in deze moeilijke tijden.

Project indienen voor stadsmarketingfonds

Het stadsmarketingfonds is sinds 2018 actief. Organisaties die een project willen indienen vinden alle informatie op www.antwerpen.be. Klik hier voor de rechtstreekse link.