Nieuws 6 maart 2017

Wij hebben de oplossingen, minister, geef ons de middelen!

Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits gaf gisteren scherpe commentaar op allochtone ouders die te weinig inspanningen doen om de slaagkansen van hun kinderen in het Vlaamse onderwijs te vergroten. Het probleem is alvast niet nieuw, zegt Antwerps schepen voor Onderwijs Claude Marinower (Open Vld). Het onderwijsbeleid en de scholen in Antwerpen zetten hier al jaren op in, maar missen de middelen om dit structureel in te bedden.

Nood aan meer Vlaamse middelen in Antwerpen
42% van de kinderen in het Antwerpse onderwijs spreekt thuis geen Nederlands. “Dit is niet nieuw,” zegt schepen Marinower. “De oproep van minister Crevits verbaast ons daarom en helpt ons bovendien niet vooruit”. Het Antwerpse onderwijsbeleid en de scholen zijn zich al jaren bewust van dit probleem, maar hebben meer nood aan structurele oplossingen dan aan een publieke oproep.

“De ideeën en de projecten hebben we, maar we missen de middelen om ze structureel in te bedden”, aldus Marinower. “De stad zet al jaren in op ouderbetrokkenheid met haar flankerend onderwijsbeleid. Antwerpen investeert 13 miljoen euro in dit beleid, waarvan nog geen 300.000 euro van Vlaanderen komt.”

In 2015 werd in Antwerpen zelfs de Dag van de Ouder in het leven geroepen: een dag waarop scholen inzetten om ouders extra te bereiken en te vertellen hoe belangrijk hun rol is in de schoolloopbaan van het kind. Ook slaagt de stad, in samenwerking met de Schoolbrug, erin om ouders in te zetten met projecten als KAAP, Kies Raak, De Leertrein, de Kleine Scholier, Alle Ouders Aan Zet en Samen School Maken.

“Er is veel vraag naar deze projecten, zowel van scholen als van ouders. We zouden dit graag structureel aanbieden. Vlaamse middelen zouden hier welkom zijn”, pleit Marinower.

Gedeelde verantwoordelijkheid
Schepen Marinower: “Uit het voorbereidend onderzoek dat we deden voor Antwerp Children’s Zone in de wijk Kiel blijkt hoe belangrijk het is om ouders dichter bij de school brengen. Zeer zeker, maar op voorwaarde dat het ook andersom werkt: we moeten scholen ook dichter bij de ouders brengen. Die gedeelde verantwoordelijkheid, die mis ik toch erg in het discours van de minister.”. De schepen ontkent niet dat het zou helpen als de ouders hun kinderen zouden stimuleren om ook na de schooluren Nederlands te spreken. Marinower: “We erkennen de problematiek die ontstaat wanneer dat niet gebeurt. Maar in plaats van dit uit te schreeuwen, had ik liever beleidsmaatregelen en acties van de minister gezien.”

Elk kind heeft recht op kwaliteitsvol onderwijs
Schepen Marinower begrijpt niet waarom Minister Crevits liever in het kielzog van minister Homans treedt door te wijzen op een beleid van rechten en plichten. Een begrijpelijke logica wanneer het gaat om het verwerven van een sociale woning, maar deze kan niet doorgetrokken worden naar het onderwijs.

“Het gaat hier om leerplicht. Alle kinderen op Vlaams grondgebied moeten naar school, ongeacht hun thuissituatie. Elk kind heeft daarom ook recht op kwaliteitsvol onderwijs. Ik nodig bovendien de minister graag uit om mij te vergezellen tijdens mijn wekelijkse schoolbezoeken en de resultaten op het terrein te zien. Heel wat scholen gaan met anderstalige ouders aan de slag, en slagen erin om hen te betrekken bij de schoolloopbaan van hun kind!”, concludeert Marinower.